Niemowlęta posiadają zdolność do wyciągania logicznych wniosków - mgr Ryszard Cetnarski, doktorant Instytutu Nenckiego, współautorem pracy w Science

Drukuj
1 2 3

W marcowym numerze magazynu Science ukazała się praca, zatytułowana: ”Precursors of logical reasoning in preverbal  human infants",  której współautorem jest doktorant Instytutu Nenckiego - mgr Ryszard Cetnarski z Pracowni  Neurobiologii Widzenia, kierowanej przez Prof. Wiolettę Waleszczyk.  

 

Autorzy pracy badali proces eliminacji, będący jednym z podstawowych mechanizmów poznawczych, który pozwala na zawężenie przestrzeni konkurujących hipotez (np. "Zostawiłem swój telefon albo w domu, albo w laboratorium. Nie ma go w laboratorium, musi być zatem w domu."). Wykazali oni, że niemowlęta wykonują proces eliminacji hipotez, co jest dowodem na istnienie u nich podstawowych struktur logicznych. Zaprzecza to teoriom mówiącym, że struktury logiczne opierają się na nabytych zdolnościach językowych i wskazuje, że takie struktury stanowią podstawową formę interakcji ze środowiskiem.

 

Pomimo wielu badań nad logiką u dorosłych i dzieci, niewiele wiadomo o pochodzeniu zdolności logicznych. Według psychologii Jean'a Piaget'a, logiczne myślenie to umiejętność nabyta w procesie uczenia się, zdobywana w wieku około 11 lat. Konkurencyjna hipoteza Jerry'ego Fodor'a zakłada, że podstawowe mechanizmy poznawcze nie mogą zostać wyuczone, ponieważ ich istnienie jest niezbędne dla samego procesu uczenia się. Teorie te ścierają się ze sobą w dyskusji „nature versur nurture”, gdzie konkurują dwa modele rozwoju ludzkiego umysłu. W oparciu o dane okulometryczne autorzy pracy pokazali, że niemowlęta w wieku 12 miesięcy reagują, ze zwiększoną uwagą i zdziwieniem na zdarzenia, które nie spełniają logicznych oczekiwań. Wyniki te sugerują, że struktury logiczne istnieją od wczesnych etapów życia i stanowią wrodzoną podstawę dla rozwoju i uczenia się.

 

Źródło:  http://science.sciencemag.org/content/359/6381/1263.long